Analizy oleju silnikowego
- co to jest i dlaczego są ważne?

Analiza oleju silnikowego

to badanie laboratoryjne, którego celem jest określenie jego właściwości fizykochemicznych. Badania te są niezwykle ważne z kilku powodów:

Kontrola jakości

Weryfikacja zgodności oleju z normami i specyfikacjami. Wykrywanie zanieczyszczeń i odstępstw od norm.

Diagnostyka problemów

Diagnozowanie problemów z silnikiem (np. zużycie, nieszczelność).

Zapobieganie awariom

Wykrywanie potencjalnych problemów na wczesnym etapie i zapobieganie poważniejszym awariom.

Oszczędność pieniędzy

Wydłużenie żywotności silnika, zmniejszenie jego zużycia paliwa i zapobieganie awariom.

Korzyści z analizy oleju napędowego:

Badane parametry oleju napędowego:

ParametrNorma badańOpis
Lepkość kinematyczna w 40 °C i 100 °CPN-EN ISO 3104Określa płynność oleju w różnych temperaturach. Ma wpływ na smarowanie silnika i jego zużycie paliwa.
Temperatura płynięciaPN-ISO 3016Określa temperaturę, w której olej staje się zbyt gęsty, aby swobodnie płynąć. Jest to ważna informacja dla zimowego użytkowania silnika.
Wskaźnik lepkości na podstawie lepkości kinematycznej w 40°C i w 100°CPN-ISO 2909Informuje o zmianie lepkości oleju w zależności od temperatury.
BarwaASTM D 1500Określa kolor oleju. Ciemny kolor może oznaczać zestarzenie się oleju lub zanieczyszczenia.
Temperatura zapłonu Metodą w tyglu otwartymPN-EN ISO 2592Określa temperaturę, w której opary oleju zapłoną się od płomienia. Jest to ważna informacja z punktu widzenia bezpieczeństwa.
Liczba kwasowaPN-ISO 6618Informuje o zawartości kwaśnych produktów rozpadu oleju. Wysoka liczba kwasowa może oznaczać problemy z silnikiem.
Pozostałość po spopieleniuPN-EN ISO 6245Określa ilość pozostałości mineralnych po spaleniu oleju. Wysoka zawartość popiołu może prowadzić do osadów w silniku.
Zawartość wodyPN-EN ISO 12937Określa zawartość wody w oleju. Woda w oleju może prowadzić do korozji elementów silnika i problemów z układem smarowania.
Gęstość Metodą areometrycznąPN-EN ISO 3675Określa gęstość oleju w temperaturze 15°C. Gęstość ma wpływ na lepkość oleju i jego zdolność do smarowania.
Gęstość Metodą oscylacyjnąPN-EN ISO 12185Określa gęstość oleju w temperaturze 15°C. Jest to metoda bardziej precyzyjna niż metoda areometryczna.
Działanie korodujące na miedźPN-EN ISO 2160Określa, czy olej ma działanie korodujące na miedź. Jest to ważna informacja dla silników, w których są elementy miedziane.

Sprawdź nasze pozostałe badania i analizy: