Analizy oleju silnikowego
- co to jest i dlaczego są ważne?
Analiza oleju silnikowego
to badanie laboratoryjne, którego celem jest określenie jego właściwości fizykochemicznych. Badania te są niezwykle ważne z kilku powodów:
Kontrola jakości
Weryfikacja zgodności oleju z normami i specyfikacjami. Wykrywanie zanieczyszczeń i odstępstw od norm.
Diagnostyka problemów
Diagnozowanie problemów z silnikiem (np. zużycie, nieszczelność).
Zapobieganie awariom
Wykrywanie potencjalnych problemów na wczesnym etapie i zapobieganie poważniejszym awariom.
Oszczędność pieniędzy
Wydłużenie żywotności silnika, zmniejszenie jego zużycia paliwa i zapobieganie awariom.
Korzyści z analizy oleju napędowego:
- Utrzymanie silnika w dobrym stanie technicznym.
- Optymalizacja jego eksploatacji.
- Przedłużenie jego żywotności.
- Zmniejszenie ryzyka awarii.
- Oszczędność pieniędzy na naprawach i wymianie oleju.
- Wkład w ochronę środowiska przez zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.
Badane parametry oleju napędowego:
Parametr | Norma badań | Opis |
---|---|---|
Lepkość kinematyczna w 40 °C i 100 °C | PN-EN ISO 3104 | Określa płynność oleju w różnych temperaturach. Ma wpływ na smarowanie silnika i jego zużycie paliwa. |
Temperatura płynięcia | PN-ISO 3016 | Określa temperaturę, w której olej staje się zbyt gęsty, aby swobodnie płynąć. Jest to ważna informacja dla zimowego użytkowania silnika. |
Wskaźnik lepkości na podstawie lepkości kinematycznej w 40°C i w 100°C | PN-ISO 2909 | Informuje o zmianie lepkości oleju w zależności od temperatury. |
Barwa | ASTM D 1500 | Określa kolor oleju. Ciemny kolor może oznaczać zestarzenie się oleju lub zanieczyszczenia. |
Temperatura zapłonu Metodą w tyglu otwartym | PN-EN ISO 2592 | Określa temperaturę, w której opary oleju zapłoną się od płomienia. Jest to ważna informacja z punktu widzenia bezpieczeństwa. |
Liczba kwasowa | PN-ISO 6618 | Informuje o zawartości kwaśnych produktów rozpadu oleju. Wysoka liczba kwasowa może oznaczać problemy z silnikiem. |
Pozostałość po spopieleniu | PN-EN ISO 6245 | Określa ilość pozostałości mineralnych po spaleniu oleju. Wysoka zawartość popiołu może prowadzić do osadów w silniku. |
Zawartość wody | PN-EN ISO 12937 | Określa zawartość wody w oleju. Woda w oleju może prowadzić do korozji elementów silnika i problemów z układem smarowania. |
Gęstość Metodą areometryczną | PN-EN ISO 3675 | Określa gęstość oleju w temperaturze 15°C. Gęstość ma wpływ na lepkość oleju i jego zdolność do smarowania. |
Gęstość Metodą oscylacyjną | PN-EN ISO 12185 | Określa gęstość oleju w temperaturze 15°C. Jest to metoda bardziej precyzyjna niż metoda areometryczna. |
Działanie korodujące na miedź | PN-EN ISO 2160 | Określa, czy olej ma działanie korodujące na miedź. Jest to ważna informacja dla silników, w których są elementy miedziane. |