Analizy oleju napędowego
- co to jest i dlaczego są ważne?
Analiza oleju napędowego
to badanie laboratoryjne, którego celem jest określenie jego właściwości fizykochemicznych. Badania te są niezwykle ważne z kilku powodów:
Kontrola jakości
Weryfikacja zgodności oleju z normami i specyfikacjami. Wykrywanie zanieczyszczeń i odstępstw od norm.
Diagnostyka problemów
Diagnozowanie problemów z silnikiem (np. zużycie, nieszczelność).
Optymalizacja eksploatacji
Dobór oleju do specyficznych potrzeb i warunków eksploatacji. Wydłużenie żywotności silnika i zmniejszenie zużycia paliwa.
Korzyści z analizy oleju napędowego:
- Utrzymanie silnika w dobrym stanie technicznym.
- Optymalizacja jego eksploatacji.
- Przedłużenie jego żywotności.
- Zmniejszenie ryzyka awarii.
- Oszczędność pieniędzy na naprawach i wymianie oleju.
- Wkład w ochronę środowiska przez zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.
Badane parametry oleju napędowego:
Parametr | Norma badań | Opis |
---|---|---|
Skład frakcyjny | PN-EN ISO 3405 | Określa procentową zawartość poszczególnych frakcji w oleju, tzn. temperatur, w których odparowują. Ważne dla oceny właściwości użytkowych oleju (łatwość rozruchu silnika, moc, emisja spalin). |
Gęstość (metoda oscylacyjna) | PN-EN ISO 12185 | Określa gęstość oleju w temperaturze 15°C. Wpływa na lepkość i smarowanie silnika. |
Temperatura zapłonu | PN-EN ISO 2719 | Określa temperaturę, w której opary oleju zapłoną się od płomienia. Ważna dla bezpieczeństwa użytkowania. |
Zawartość wody | PN-EN ISO 12937 | Określa zawartość wody w oleju. Woda może prowadzić do korozji i problemów z układem smarowania. |
Zawartość siarki | PN-EN ISO 20846 | Określa zawartość siarki w oleju. Siarka może powodować korozję i emisję szkodliwych substancji. |
Lepkość kinematyczna | PN-EN ISO 3104 | Określa lepkość oleju w różnych temperaturach. Wpływa na smarowanie silnika i jego zużycie paliwa. |
Indeks cetanowy | PN-EN ISO 4264:2010/A1 | Określa łatwopalność oleju. Im wyższy indeks, tym łatwiej olej zapala się i spala czysto. |
Zawartość zanieczyszczeń | PN-EN 12662 | Określa zawartość zanieczyszczeń w oleju. Zanieczyszczenia mogą prowadzić do zużycia i uszkodzenia silnika. |
Temperatura zablokowania zimnego filtru, CFPP | PN-EN 116 | Określa temperaturę, w której olej staje się zbyt gęsty, aby przepływać przez filtr paliwa. Ważna dla prawidłowego rozruchu silnika w niskich temperaturach. |
Zawartość estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME) | PN-EN 14078 | Określa zawartość biodiesla w oleju. Zawartość FAME może wpływać na właściwości użytkowe oleju (lepkość, smarność, odporność na zużycie). |